ضامن آهو
قالب وبلاگ

 

 


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 9 شهريور 1394برچسب:, ] [ 7:55 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]
نعمت وجود حرم امام رضا علیه السلام در ایران

آلبوم تصاویر حضرت آیت الله بهجت,بهجت عارفان,عبد,محمد تقی بهجت,مرجع عالی قدر تشیع حضرت آیت الله بهجت
آیت ا.. بهجت: حرم مطهر امام رضا علیه السلام نعمت بزرگ و گرانقدری است که در اختیار ایرانی هاست، عظمتش را خدا می داند به حدی که امام جواد علیه السلام می فرماید: زیارت پدرم امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام افضل است زیرا امام حسین را عامه و خاصه زیارت می کنند ولی پدرم را جز خاصه(شیعیان دوازده امامی)زیارت نمی کنند. لذا کرامات از ضریح آن حضرت بیش از ضریح امام حسین علیه السلام ظاهر می شود. بنابراین ایرانی ها باید نعمت حرم امام رضا علیه السلام را که زیارت برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند.

موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 15 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:59 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

شاید شما هم امروز دلت برای زیارت حرم ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) همانند كبوتر‌های حرمش به پرواز درآمده باشد.

شايد خيلي دلت ميخواست الآن تو حرمش بودي.....

نزديك ضريح يا همون روضه منوره............

شما با يك تماس تلفني مي توانيد با حرم آقا علي بن موسي الرضا عليه السلام مرتبط بشين و زيارت تلفني داشته باشين.

و اقا رو زيارت كنين.

كافيه اگه ايران هستيد با اين شماره تماس بگيريد.05132003334

و اگر خارج از كشور هستيد پيش شماره 0098 فراموش نشه.

 

اگر یادتان ماند و باران گرفت

                                   دعایی به حال بیابان كنید؛ التماس دعا.

 نظر بدين لطفا


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:زيارت,حرم,كبوتر,ضريح,روضه منوره,زيارت تلفني, ] [ 10:41 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

 

کاسه های برنجی طلایی رنگ را زیر شیر آب می گرفتیم و بعد از گفتن بسم ا… چشم ها را می بستیم و به نیت تبرک و شفا، آب را سر می کشیدیم.

زائران قدیمی حرم رضوی کاسه های برنجی سقاخانه صحن عتیق را خوب به یاد دارند.

چند سالی است که به دلایل بهداشتی، ظروف برنجی جمع شده و جایش، لیوان های یکبار مصرف در اطراف شیرهای آب سقانه جانمایی شده و برای سهولت دسترسی به زائران به آب و کثرت جمعیت، شیرهای آب سقاخانه نیز اتومات شده است اما هنوز همان رسم همیشگی در بین زائران وجود دارد،

بسم ا… گفتن قبل از نوشیدن به نیت تبرک و تیمن.


 ادامه مطلب رو کلیک کنید


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, ] [ 20:29 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

panjere foolad

ماجرای پنجره فولاد امام رضا(علیه‌السلام) چیست؟

پنجره ای که به نماد کرامت و بازکردن گره های بسته زندگی تبدیل شده است.

این جا«پنجره فولاد» حرم امام رضا(ع) است. محبوب ترین پنجره دنیا.

چه کسی این جا را «پنجره فولاد » کرد؟

به گزارش صاحب نیوز به نقل از مجله مهر؛ وقتی صحن عتیق(انقلاب) در دوره صفوی و با طرح «شیخ بهایی» ساخته شد، «ملا محسن فیض کاشانی» که حکیم، فیلسوف ، عارف و شاعر  ان دوره بود، پیشنهاد داد برای کسانی که به هردلیل نمی توانند وارد حرم مطهر شوند و کنار ضریح بایستند، فضایی طراحی شود که بتوانند در نزدیک ترین فاصله از ضریح مطهر، بایستند وبتوانند ضریح امام رضا “ع”را ببینند و زیارتنامه بخوانند.

بنابراین پنجره ای فولادی در محلی که مشرف به ضریح مطهر بود نصب شد و  از آن به بعد به «پنجره فولاد» معروف شد.

براي كسب اطلاعات بيشتر لطفا به ادامه مطلب برويد....


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 12 فروردين 1394برچسب:امام رضا,پنجره,پنجره فولاد,شفا,فلسفه پنجره فولاد, ] [ 21:29 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

شرط ورود به وب سایت

سلام به امام رضا(ع)


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 7 فروردين 1398برچسب:صلوات خاصه امام رضا,امام رضا,صلوات, ] [ 8:17 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

 

به هر حال و با هر انگیزه‎اى که این کار آغاز شده باشد، اینک نقاره هر صبح پیش از طلوع آفتاب و هر عصر پیش از غروب خورشید نواخته مى‎شود و همزمان با برآمدن و فروشدن آفتاب ، آخرین نواهاى نقاره به گوش مى‎رسد. این بدان معنى است که نمازگزاران براى بر پا داشتن فریضه خود، اندک فرصتى بیش ندارند و اگر نماز خویش را به جاى نیاورده‎اند، مى‎باید شتاب کنند و به اقامه نماز بپردازند. افزون بر این، هنگامى که حادثه خاصى رخ دهد که مردم شادمان گردند و جشنى همگانى پدید آید، نقاره‎نوازان بر فراز نقاره‎خانه مى‎روند و بر طبل‎ها مى‎کوبند و در شیپورها مى‎دمند.

نیز، هر گاه در آستان امام هشتم علیه السلام بیمارى شفا یابد و به خیل شفا یافتگان آستان حضرتش افزوده شود، به منظور اعلام همگانى و اظهار سرور و شادمانى، نقاره‎ها را به صدا در مى‎آورند. علاوه بر این، در شب‎هاى میلاد معصومان و بزرگداشت مناسبت‎هاى مذهبى، مانند جشن‎هاى بزرگ قربان و فطر و غدیر، و هم چنین در زمان تحویل هر سال شمسى، در آغاز نوروز، نقاره نواخته مى‎شود.

اما در ایام محرم و صفر که روزهاى سوگوارى شیعیان است، به منظور احترام به آیین سوگوارى، هیچ نوایى از نقاره‎خانه به در نمى‎آید. براى نقاره‎زدن در آستانه مقدسه، محل خاصى در نظر گرفته شده و جاى بلندى فراهم آمده است. این بناى زیبا و باشکوه، بر فراز ایوان شرقى صحن عتیق (انقلاب) قرار دارد و از قسمت‎هاى مختلف حرم ، دیده مى‎شود. بلندى بنا سبب شده است که به هنگام نقاره‎زدن، آواى آن تا دور دست‎ها شنیده شود، و به ویژه به هنگام برآمدن آفتاب، که شهر از هیاهوى آمد و شد اتومبیل‎ها خالى است، نواى آن در چهار سوى مشهد، گوش شهروندان را نوازش دهد.

 بناى جدید و چشمگیر نقاره‎خانه، با ظرافت و شکوه خود، از دیدنى‎ترین بخش‎هاى حرم مطهر است که همگان را به اعجاب و تحسین وامى‎دارد. بناى نقاره‎خانه که سراسر از کاشى فیروزه‎اى است و در پیرامون ایوان آن نرده کشى شده است، دو طبقه دارد، طبقه زیرین جاى گذاشتن طبل‎ها و شیپورها است و طبقه دوم محل استقرار نوازندگان.

 

تعداد نقاره زنان

نقاره‎زنان هفت نفر هستند که سه نفرشان بر طبل مى‎کوبند و چهار نفر در شیپور مى‎دمند. (برگرفته از پایگاه امام رضا علیه السلام) . در جای دیگر خواندم که: نقاره‎زنان یازده نفر هستند و به نوبت انجام وظیفه می‎کنند. در آستان قدس به آنها «عمله‎ی شکوه» می‎گویند. نقاره به وسیله «طبل» و «کرنا» نواخته می‎شود . خوب است بدانید که طبل‎ها ذکری ندارند و فقط به عنوان «کوس شادمانه » و همنواز از شروع تا خاتمه با کرناها نواخته می‎شوند.

ذکر کرناها

در صورتی که کرناها ذکری دارند که سینه به سینه تا به امروز نقل شده است و بدین شرح است :

دست اول: «سرنواز » ، سردسته کرنانوازها، کرنا را به طرف گنبد حضرت به عنوان سلام می‎گیرد و می‎دمند: « سلطان دنیا و عقبی علی بن موسی الرضا »

پس نوازان که تعداد آنها چهار نفر می‎باشند، جواب می‎دهند: «امام رضا »

سرنواز مجدداً با سر کرنا به طرف گنبد حضرت اشاره می‎کند و چنین می‎نوازد: «امام رضا» پس نوازان جواب می‎دهند: «غریب»

دست دوم: کرنای سرنواز ذکر می‎کند: « مولی مولی مولی علی بن موسی الرضا » پس نوازان جواب می‎دهند: «رضا جان» سرنواز، سر کرنا را به طرف گنبد می‎گیرد و ذکر می‎کند: «یا امام غریب، یا امام رضا»

دست سوم: کرنای سرنواز ذکر می‎کند: «دوران دوران امام رضاست » در این موقع طبال‎ها به عنوان شادی طبل‎های خود را به صدا در می‎آورند . این طبل به «کوس شادمانه» معروف است . مجدداً سرنواز ذکر می‎کند: «دوران دوران امام رضا، دادرس بیچارگان» پس نوازان پاسخ می‎دهند: «ای دادرس درماندگان» موقعی که پس نوازان می‎خواهند کرنای خود را بر زمین بگذارند، سرنواز می‎گوید: «فریاد رس»


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 7 فروردين 1394برچسب:امام رضا,نقاره خانه,نقارهزنان,ذکرکرناها,شفاونقاره, ] [ 7:52 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]

    

 

 

 

تاریخچهء کامل نقاره زنی

 

نواختن نقاره از زمان‎هاى قدیم در آستان مقدس امام رضا علیه السلام معمول بوده است. اما این که این رسم از چه زمانى آغاز شده و به صورت یک سنّت در آمده، معلوم نیست. نه نویسندگان درباره آن چیزى نوشته‎اند و نه اسناد و مدارک موجود در حرم مطهر چیزى را نشان مى‎دهد. اما از نشانه‎هاى تاریخى چنین برمى‎آید که در قرن دهم، نواختن نقاره معمول بوده است.

فضل بن روزبهان خنجى در کتاب مهمان نامه بخارا، در حالات محمدخان شیبانى، سلطان ماوراء النهر که مشهد مقدس و ناحیه طوس را تصرف کرده بود، مى‎نویسد:

«سلطان تصمیم گرفت به زیارت حضرت رضا علیه السلام برود، از این رو، با اعیان لشکر خود و قاضیان و محتشمان عازم مشهد گردید. من با گروهى قبلاً به مشهد رفتیم و در آن جا مراسم استقبال را فراهم کردیم. بر فوق بارگاه حضرت، محلّى که نقاره نوبت حضرت امام مى‎زنند، جماعت نقاره‎چیان اردوى همایون و نفیرچیان ایستاده، مترصّد آن که چون موکب همایون برسد نقاره بکوبند و نفیر نوازند. آن حضرت امر فرمودند که دم نزنند و نفیرنوازى را به فقیرنوازى بدل فرمودند، و چون به درگاه بارگاه رسیدند، فرود آمده به پیشگاه برآمدند و از آن جا به روضه مقدس قدم گشاده و آداب زیارت تقدیم نمودند و اندکى نشسته، از قبه بیرون فرمودند.»

از این متن معلوم مى‎شود که در قرن نهم و دهم، نقاره نواخته مى‎شده و جایى هم در بلندى براى نقاره‎زنان اختصاص داشته است.

روی ادامه مطلب کلیک کنید


موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 4 فروردين 1394برچسب:امام رضا,نقاره,نقارهخانه امام رضا,نقاره خوانی, ] [ 20:49 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خوش آمدید. در اين وبلاگ دلمون رو گره مي زنيم به پنجره فولاد امام رضا عليه السلام و به نيت شفا جرعه اي از آب سقا خانه مي نوشيم و كبوتر حرم مي شويم به اميد اينكه امام در سه جا به ديدارمان بيايد. از دوست بزرگواري كه در راه اندازي اين وب سايت مرا ياري نمودند كمال تشكر و سپاس را دارم.
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ضامن آهو93 و آدرس zameneaho93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید
فروردين 1394 اسفند 1393
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 178
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 592
بازدید ماه : 708
بازدید کل : 2670
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1

آیه قرآن تصادفی ذکر روزهای هفته

.

.

.